Astri

Lekteren «Astri» ligger ca. 150 meter sør for «Cement 2», med en imponerende størrelse og en meget hyggelig dykkerdybde på 12 til 20 meter.
Skipet ble bygget som dampdrevet lasteskip «Meta» i 1931 ved Burntisland Shipbuilding Co i England. Tonnasjen var på 1575 brutto reg. tonn, og skipets var 83 meter langt og 13 meter bredt. Det var Glasgow-re- deriet Clydesdale Shipowners Co. Ltd som eide «Meta», som i en årrekke gikk i europeisk fart og kullfart på den engelske kysten.
I 1962 ble skipet kjøpt av CPC for 25 000 pund pluss innredningskostnader, og omdøpt til «Astri». Skipet var mest sannsynlig allerede rigget ned til lekter på dette tidspunktet. Kun fem år senere sprang «Astri» lekk i isen ved Langøya. Fartøyet var fullastet med kalkstein, og gikk følgelig «til bunns som en stein». «Astri» skal ha sunket helt inne ved kaia på Langøya, men har deretter sklidd på den svakt skrånende bunnen et stykke utover.
I dag står «Astri» pent «parkert», rett opp og ned på ca. 20 meters dyp (på bunnen). Det veldige skroget raget 8-9 meter opp fra bunnen, og det er akterskipet som er vrakets grunneste punkt med ca. 12 meter. For å dykke litt etter boka så setter vi kursen mot vrakets dypeste punkt bauen. I god sikt kan det være gøy å gå på utsiden og ned til bunnen en tur. Dybden på bunnen ved forskipet er ca. 22 meter. Her får man et godt inntrykk av dimensjonene. Dette fartøyet rager! Holder du deg kun langs dekk får du en maksdybde på ca. 17 meter på bauen. Oppe på forskipet står ankerspill, rekker, trapper og andre ting godt bevokst med anemoner osv. Inne under forskipet går det en gang inn (ved trappen opp). Her kan man temmelig trygt svømme inn en gang - helt frem i bauen rundt et midtplassert rom - og komme ut igjen på motsatt side av skipet. Det er temmelig «rent og pent», og lite å henge seg fast i her inne. Etter å ha vært fremme på bauen bør man også ta akterskipet nærmere i øyesyn. Svømmeturen går over store åpne lasterom med kalkstein. Også akterskipet har et ekstra dekk. Her kan man fra dekksnivå kikke inn gjennom vinduer, og men man trenger heller ikke å være så veldig dristig får å ta turen inn gjennom dørene, og inn i akterskipet.Her møter deg bare et stort åpent rom, som også har en stor åpning i taket opp til akterdekket.

Det kan være et fint syn innenifra å betrakte lyset, dekket og kanskje en dykker der ute gjennom viduer og andre åpninger. Fisk er det ofte godt med i og rundt vraket. På et dykk på vraket nå i april hadde vi selskap av tusener av småsei i en veldig stim som lå over vraket. Det var spesielt, og ikke akkurat dagligkost i Oslofjorden.
 
 
Hdk logo o9g link tilbake til forsiden
link for å komme til startsiden link HDK info link Aktiviteter link Kontakter link dykkesteder link til linker